Wat is het XMP Cross Media Panel?
Het XMP Cross Media Panel maakt deel uit van een innovatief onderzoek dat het gebruik van alle media in Vlaanderen in kaart brengt. Welke zenders, perstitels of sites worden bekeken of beluisterd? Door wie, op welk apparaat, hoe lang en hoe vaak?
Deze studie wordt gesteund door de Vlaamse Overheid en opgezet door het marktonderzoeksbureau Ipsos in opdracht van het Cross Mediaal Consortium (XMC). Die organisatie vertegenwoordigt de grootste Vlaamse mediabedrijven.
Dit nieuwe onderzoek is baanbrekend voor het Vlaamse medialandschap. Het zal de nieuwe standaard worden in het meten van de veranderende mediaconsumptie.

Waar staat Ipsos voor?
Ipsos is één van de grootste marktonderzoekbureaus ter wereld, met vestigingen in 90 landen en meer dan 18.000 medewerkers. De onderzoekers en data-analisten van Ipsos geven hun klanten inzicht in het gedrag, de meningen en de motieven van burgers, consumenten, patiënten, klanten en medewerkers.

Waar staat XMC voor?
XMC staat voor Cross Mediaal Consortium en is een VZW met 10 leden die allemaal deel uitmaken van het Vlaamse medialandschap. Het is de missie van het XMC om een Crossmediaal meetsysteem te bouwen dat een volledig beeld geeft van het mediagebruik in Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel.

Wat is de rol van de Vlaamse Overheid?
Dit project kan opgezet worden dankzij de steun van de Vlaamse Overheid.
