Veelgestelde vragen

1. Algemeen

Ipsos is het onderzoeksbureau dat het XMP Cross Media Panel opbouwt en beheert. Ipsos is één van de grootste marktonderzoekbureaus ter wereld, met vestigingen in 90 landen en heeft meer dan 18.000 medewerkers. De onderzoekers en data-analisten van Ipsos geven klanten inzicht in het gedrag, de meningen en de motieven van burgers, consumenten, patiënten, klanten en medewerkers.

XMC staat voor Cross Mediaal Consortium en is een VZW met 10 leden die allemaal deel uitmaken van het Vlaamse medialandschap: Ads & Data, DPG Media, Mediafin, Mediahuis, Play Media, NORTV, Roularta Media Group, VAR, VRT en WE Media.
Het is de missie van het XMC om een Crossmediaal meetsysteem te bouwen dat een volledig beeld geeft van het mediagebruik in Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel.

Dit project kan opgezet worden dankzij de steun van de Vlaamse Overheid.

2. Deelname

Als uitgenodigde voor het XMP Cross Media Panel:

  • heeft u de unieke kans om de Vlaamse mediaconsument te vertegenwoordigen en de toekomst van het Vlaamse medialandschap te helpen vormgeven. De resultaten van dit onderzoek dragen immers bij aan het begrip van radio-, tv-, pers- en internetgebruik in Vlaanderen. Ze helpen de media om hun (potentiële) publiek beter te leren kennen, om hun aanbod te verbeteren en de meest geschikte programma's, artikels en andere content aan te bieden.
  • maakt u deel van een innovatief mediaproject in Vlaanderen, waarbij voor het eerst een nieuwe technologie wordt gebruikt.
  • ontvangt u maandelijks een bedrag voor uw deelname en een bonus na de eerste maand van deelname. Als u vragen heeft over uw vergoeding, neem dan contact met ons op.

De app is gratis. U ontvangt bovendien maandelijks een bedrag voor uw deelname.

Houd er wel rekening mee dat de app dagelijks een minimale hoeveelheid data naar onze servers verzendt (circa 45 MB per week).

Als u de software gebruikt op een apparaat zonder WiFi-verbinding en een mobiel data-abonnement heeft, valt dit vermoedelijk binnen uw data-abonnement.

Zonder of met een te klein mobiel data-abonnement, kan deze verzending toch iets kosten.

Moest dit een probleem zijn, neem dan contact met ons op.

We kunnen kosten vermijden door in te stellen dat de gegevens alleen via een WiFi-verbinding verstuurd worden.

Voor het onderzoek zijn we benieuwd naar het mediagebruik en de gewoonten van allerlei verschillende mensen. Ook als u weinig of geen tv kijkt, radio luistert, leest of sociale media gebruikt, bent u een waardevol lid van dit panel. Datzelfde geldt voor mensen die juist heel veel met media bezig zijn – en voor iedereen daar tussenin. Alleen zo kunnen we een goed beeld krijgen van trends in mediagebruik voor de volledige Vlaamse bevolking.

In heel Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel zijn er mensen geselecteerd om deel te nemen aan het onderzoek. Deze selectie is gebaseerd op adres, postcode en woonplaats en die informatie komt uit de postcodedatabase van bpost.

Helaas niet. Om ervoor te zorgen dat we een representatieve steekproef van de Vlaamse bevolking hebben, kan men enkel via uitnodiging lid worden van het XMP Cross Media Panel.

Wanneer u deelneemt aan XMP Cross Media Panel, installeert u onze app op uw smartphone, en/of tablet en/of computer. Op alle apparaten die u gebruikt om te surfen en/of media te consumeren dus. U dient de app geïnstalleerd en actief te houden zolang u deelneemt.

U gebruikt uw smartphone gewoon zoals u hem normaal ook zou gebruiken. Daarnaast vragen we dat u uw smartphone doorheen de dag bij u houdt, ook wanneer u thuis van ruimte naar ruimte gaat. Ook moet uw smartphone minstens 1x per dag met het internet kunnen connecteren.

U kunt alle details hierover terugvinden in onze algemene voorwaarden.

Het panel blijft doorlopen in de komende jaren. Wij hopen natuurlijk dat u ons een lange tijd vergezelt in het panel, maar het staat u ten alle tijde vrij om het panel te verlaten. Indien u niet meer wenst deel te nemen, kan u ons hiervoor contacteren.

We vragen u om ons te laten weten wanneer u op vakantie gaat door contact met ons op te nemen, zodat we weten dat we onderbrekingen in de gegevensontvangst kunnen verwachten.

Als u naar het buitenland gaat, blijft de app werken als u een smartphone met data hebt en u dataroaming hebt ingeschakeld, of wanneer u verbinding maakt met WiFi.

Als u geen dataroamingplan hebt, kan u best uw dataroaming uitschakelen om te voorkomen dat u dataroamingkosten betaalt. Misschien wilt u onze app in dit geval ook uitschakelen.

Om ervoor te zorgen dat we een representatieve steekproef van de Vlaamse bevolking hebben, kan iemand enkel op uitnodiging lid worden van het XMP Cross Media Panel.

Hier is één uitzondering op: als u zelf 18 jaar of ouder bent, kan u als lid van het panel uw goedkeuring geven voor de deelname van één ander (minderjarig) lid van uw huishouden tussen de 12 en 17 jaar waarvan u de wettelijke voogd bent.

Als u uw deelname wenst stop te zetten, kunt u contact met ons opnemen met een verzoek om uw deelname stop te zetten, waarna u van onze panellijst wordt verwijderd.

Informatie over het verwijderen van de software vindt u op de installatie-pagina. Als u hierbij problemen ondervindt, kunt u ons contacteren.

Indien uw rekeningnummer verandert na uw registratie voor het XMP Cross Media Panel, dient u ons hiervan te verwittigen zodat wij uw vergoeding altijd naar het juiste rekeningnummer kunnen overschrijven. U kunt ons hiervoor contact met ons opnemen.

3. Over de technologie en de app

Er zijn verschillende software elementen die worden gebruikt voor het Ipsos onderzoek panel en die speciaal ontworpen zijn voor marktonderzoek.

  • Ipsos MediaCell+ is een app die wordt gebruikt op uw Android-smartphone en iPhone. Wanneer u zich aanmeldt, krijgt u een link naar de app toegestuurd. Eenmaal geïnstalleerd, installeert Ipsos MediaCell+ ook een VPN (Virtual Private Network). Hierdoor kan Ipsos het internetgebruik op dat apparaat veilig meten.
  • Op telefoons, tablets, computers- en macs die u als extra toestellen registreert, gebruiken we een app genaamd Ipsos MediaLink. Deze software meet via een VPN of browserextensie het internetgebruik.

Installatie-instructies voor alle software vindt u terug op de installatie-pagina.

De MediaCell+ App is een elektronisch meetsysteem, dat mediagebruik meet.

De app wordt geïnstalleerd op alle toestellen die de panelleden vaak gebruiken ( smartphones, tablets, computers).

De applicatie meet op een passieve manier, zonder dat u hier iets voor moet doen. U hoeft alleen het toestel waarop u de app installeerde steeds in uw buurt te houden. Radio en TV worden gemeten door fragmentjes geluid van programma's, waarnaar u kijkt of luistert, om te zetten in een digitale code.

Door die codes te vergelijken met codes van het geluid van alle recente radio- en TV uitzendingen, weten we waar u naar keek of luisterde, wanneer en hoelang. Er worden geen geluidsopnames gemaakt van wat u hoort, en enkel de digitale code zal worden gebruikt. Er kunnen ook geen (telefoon)gesprekken worden opgenomen.

Dit is vergelijkbaar de werking van sommige applicaties die op basis van een geluidsfragment het juiste liedje kunnen identificeren.

De app bevat ook software die online mediagebruik in kaart brengt.

Omdat we vooral geïnteresseerd zijn in uw mediagebruik, nemen we maar een beperkte lijst van websites en apps op in de studie.

Websites/apps die gevoelig liggen (bankieren, erotische websites, websites vanuit de overheid, zoals medische gegevens, mypension, ...) zijn niet opgenomen in de studie.

De gebruikte software zal nooit persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankgegevens, e-mails en chats vastleggen. Uw privacy wordt volledig gerespecteerd.

Voor dit onderzoeksproject vragen we u de software te installeren op apparaten die u vaak gebruikt. Die worden bepaald in de rekruteringsvragenlijst.

De MediaCell+ App heeft wel wat invloed op de batterij van uw smartphone. Het kan zijn dat u uw telefoon een keer extra moet opladen.

Zolang de app nog op de achtergrond draait, blijft hij gegevens verzamelen. De gegevens worden pas naar ons gestuurd als uw smartphone weer verbinding maakt met het internet. Als de gegevens ons niet bereiken, kunnen wij de beloning niet uitbetalen. Daarom raden we u aan om regelmatig verbinding te maken met het internet.

We hebben de app grondig getest en hebben vastgesteld dat het gebruik van de app uw telefoon over het algemeen niet vertraagt, behalve als u een ouder model van smartphone heeft (5 jaar of ouder).

U dient zelf bij uw werkgever na te gaan of het gebruik van een werktelefoon voor dit onderzoek niet in strijd is met het bedrijfsbeleid. Als uw werktelefoon slechts een extra telefoon is en niet uw hoofdtelefoon, dan vragen wij u de MediaCell+ App op uw hoofdtelefoon te downloaden.

VPN staat voor Virtual Private Network. Hiermee kunnen we uw online gebruik van websites en apps op uw apparaten op een veilige manier meten.

In dit geval kunnen we u van een Personal Locked Meter (PLM) voorzien. Dat is een smartphone waar de MediaCell app al op voorhand op geïnstalleerd is. De PLM is geblokkeerd en daardoor niet bruikbaar als gewone smartphone, maar hij laat wel toe om mediagebruik te meten. U dient hem op te laden zoals een gewone smartphone en bij u te houden tijdens uw deelname. Om een PLM te krijgen, kunt u contact met ons opnemen.

Neem onmiddellijk contact met ons op, de meeste problemen kunnen snel verholpen worden. Wij staan klaar om u te helpen.

4. Zodra de app actief is

Ja. U dient uw smartphone altijd bij u te hebben en mee te nemen wanneer u zich verplaatst, ook wanneer u zich thuis van kamer naar kamer verplaatst.

Neen, u blijft uw smartphone gebruiken zoals u dat normaal ook doet. Wij willen uw gedrag op geen enkele manier beïnvloeden, zodat wij een zo nauwkeurig mogelijk beeld krijgen over het gebruik van radio, tv en internet.

We zijn geïnteresseerd in de mediaconsumptie van de persoon die heeft ingestemd met deelname aan het onderzoek. De smartphone mag dus niet aan iemand anders worden gegeven. Heeft u een nieuwe smartphone? Laat het ons dan weten zodat wij u een nieuwe activatiecode kunnen sturen.

Geef dit altijd aan ons door. Wij sturen u dan de benodigde informatie om de app op uw nieuw toestel te installeren.

Dit betekent dat de MediaCell App correct werkt, er is dus geen reden tot ongerustheid als u dit ziet.

Helaas verschilt de software die op Apple CarPlay-apparaten/-modellen wordt gebruikt per fabrikant. Dit betekent dat sommige Apple CarPlay-apparaten/-modellen niet goed werken wanneer onze app actief is. Als u tijdens het gebruik van Apple CarPlay problemen ondervindt, kunt u het beste onze app geforceerd sluiten om de functionaliteit van Apple CarPlay te herstellen. Wij vragen u om de MediaCell+ App weer te activeren als u klaar bent met het gebruik van Apple CarPlay, zodat wij data van u blijven ontvangen.

5. Dataveiligheid en privacy

Nee. De app geeft nooit audio door naar ons. De app zet enkel geluidsfragmenten om in een digitale code en is alleen in staat om geluidspatronen van de radio en tv -uitzendingen te herkennen. Dit is te vergelijken met sommige apps die op basis van een geluidsfragment het juiste liedje kunnen identificeren.

Absoluut! De data worden via een beveiligde connectie doorgestuurd en worden conform de GDPR wetgeving behandeld door Ipsos. Persoonlijke informatie, zoals wachtwoorden, bankinformatie, etc. zullen nooit opgenomen worden door de software. Uw data worden enkel voor marktonderzoek gebruikt en nooit aan derden doorverkocht. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.

Uw gegevens worden alleen gebruikt voor marktonderzoek. We zullen uw persoonlijke gegevens nooit aan derden verkopen.

Opmerking: het is mogelijk dat u een pop-up ziet wanneer u de browserextensie installeert. Dit is een standaardbericht dat door het besturingssysteem wordt weergegeven om uit te leggen wat dit type extensies technisch gezien kunnen vastleggen, zoals wachtwoorden, enz. Wij configureren onze extensie echter om dit niet te doen en we verzamelen dus geen gevoelige gegevens zoals bankrekeningen of aanmeldingen voor rekeningen.

Alle details over hoe we uw gegevens gebruiken en de wettelijke basis waarop we uw gegevens bewaren, kunt u vinden in onze privacyverklaring.

Naast uw antwoorden op de vragen in de vragenlijst, verzamelen wij alleen de persoonlijke informatie van u die we echt nodig hebben. Om contact met u te kunnen opnemen voor het registratieproces en de installatie van de app en om u te kunnen contacteren tijdens uw deelname aan het panel.

Uw bankrekeningnummer hebben we nodig om uw maandelijkse vergoeding te kunnen uitbetalen.

U kunt op elk moment stoppen met het invullen van de vragenlijst of uw toestemming intrekken.

De onderzoeksdata en persoonsgegevens gebruiken wij uitsluitend in het kader van dit onderzoek. Wij garanderen volledige vertrouwelijkheid en verwijderen uw gegevens na afronding van het project.

In onze privacyverklaring leest u hoe wij uw persoonlijke gegevens respecteren en beschermen.

Geen antwoord op uw vraag gevonden?

Wij staan klaar om al uw vragen te beantwoorden. Aarzel niet om ons te contacteren op één van de hier terug te vinden manieren.